dimarts, 4 de juny del 2013

Llom a la caçola nova

Jo, en realitat, volia explicar la recepta de les patates al forn que em va ensenyar l'Iñaki, l'altre dia que va passar per casa. Una autèntica recepta de cuina de rampoines (patates, les herbes que tinguis a mà, algun allet tallat o esclafat i en un recipient al forn amb mig dit d?aigua tot tapat amb paper de plata). Però quan les tenia llestes no vaig fer-los-hi cap fotografia i he pensat que quedaria molt pobre tot plegat.
Allò que si vaig immortalitzar va ser el llom amb crema. I ho vaig fer perquè feien goig de veure i perquè estàvem aprofitant la cassola d'un company que està de viatge i volíem ensenyar-li-la.
Ceba, tanta com vulguis, talladeta a bocins petits i deixar-la a foc molt lent, que es vagi coent a la paciència, com el pollastre. Mentrestant et pots dedicar a la feina "pesada" del plat. Dic pesada perquè vaig fer ració per tretze, suposo que si és per quatre s'enllesteix ràpid. En tot cas: S'arrebossen els lloms (a poder ser de dos colors, que és més tendre, però també menys de rampoines) només amb farina (res d'ou) i es fregeixen un moment, volta i volta, perquè s'hi enganxi del tot la farina i quedi daurada, doncs ja s'acabaran de coure després. La sal, jo sempre vaig segons bufa el vent, així que no sóc la persona més indicada per atinar-hi del tot en aquest sentit.
Jo vaig picar ametlles, la recepta original parla de pinyons, i vaig sumar-hi unes quantes panses. Tot a la cassola on hi ha les cebes que esperen sense pressa. Es remena una mica, de manera que t'envaeix el sentiment del professional de la cuina, del mestre dels fogons, i aleshores vas posant el llom a capes. Quan en tens una de feta, raig de crema de llet (de soja va ser el nostre cas, però tot val), i cap a la següent capa de lloms. Talment com si fessis un pastís.
Al final, es remena una mica, però tampoc massa i ho pares quan et dona la gana. Jo no vaig esperar més de quatre o cinc minuts, perquè el llom no es convertís en sola de sabata.
De feina n'hi ha una mica, però no em direu que no fa goig?
 
Apa, bon profit.